تایتل قالب طراحی سایت سئو قالب بیان


 رشته نقشه کشی معماری

۱-معرفی رشته نقشه کشی معماری

نقشه کشی معماری یعنی رویاپردازی. یعنی اینکه تو بتوانی رویاهای بزرگ را در ذهنت به شکل نقشه تصور کنی و روی کاغذ پیاده کنی.کار طراحان ، انجام طراحی های لازم برای یک نما و یا ساختمان و  نقشه کشی های لازم اونه. کارگران از این طرح ها و نقشه ها برای ساخت بنای اصلی استفاده می کنند. طرحی که اونها میزنند  شامل اجزای مخصوصیه که باید  اندازه گذاری ها، مصالح مختلف و دستورالعمل های خاص را مشخص کنه . طراحان با استفاده از ریاضیات و مهارت های مهندسی خودشون این اعداد و ارقام رو وارد طرح میکنند. اگه شما قصد دارید که ایده هایی که توی ذهنتون هست رو به تصویر بکشید، تمام روز کاریتون رو پشت کامپیوتر و میز طراحی بگذرونید، اندازه گیری های دقیق کنید، به انجام کار تیمی و کار با جزئیات زیاد مشغول بشید، این کار برای شما کار مناسبیه.

به ادامه مطلب مراجعه کنید

نکته مهم در خصوص رشته نقشه کشی معماری:

مطابق با برنامه  اعلام شده از سمت وازرت آموزش و پرورش(بخشنامه ای ابلاغی در سال ۹۵)، قراره که این رشته تا ۴ سال آینده از لیست رشته های هنرستان حذف بشه و توی رشته های دیگه ادغام بشه. برای همینه که دیگه اجازه تاسیس این رشته را توی هنرستان های جدید نمی دن و هنرستان هایی که قبلاٌ این رشته را داشتن، باید تا ۴ سال آینده اون را با رشته دیگه ای جایگزین کنن.

شرایط ورود به این رشته نقشه کشی معماری

۲-شرایط ورود به این رشته نقشه کشی معماری

همین طور که خودتون هم می دونید، همه ساله دانش آموزها از طریق فرایند هدایت تحصیلی، به رشته ها و شاخه های نظری و فنی حرفه ای هدایت میشن. اما لازمه بدونید که بخش اصلی این کار توسط سامانه ای که وزارت آموزش و پرورش طراحی کرده انجام مشه. یعنی  نمون برگ های نظر دانش آموز، نظر والدین ، نظر مشاور، نتیجه تست های آزمون های رغبت و غیره (مجموع ۶۵ امتیاز)وارد این سامانه مشه. ۳۵ امتیاز هم از طریق نمراتی که توی سه ساله اول متوسطه کسب کردید، اولویت انتخاب رشته شما را مشخص میکنه.  بهتره که بدونید رشته نقشه کشی معماری در زمینه رشته های هنر قرار داره و درس های فرهنگ و هنر و کار و فناوری بیشترین تاثیر را توی ورود به این رشته دارن.

جدول ضرایب دروس برای ورود به رشته نقشه کشی معماری

 





توی رشته نقشه کشی معماری، شما کلی کار عملی دارید که باید انجام بدهید.

۳-آیا این رشته سخته؟

نه به شرطی که شما علاقه داشته باشید این رشته براتون سخت نخواهد بود ولی شرط موفقیت در این رشته اینه که شما باید از خواب و تفریح خود کم کنید، چون کلی کار عملی دارید که باید انجام بدهید.

۴-توانمندیهای لازم برای ورود به این رشته

داشتن انگیزه، علاقه، صبوری، دقت ونظم داشتن استعداد، خلاقیت و قدرت تجسم بالا شناخت رنگها و آشنایی با اصول هندسه و ریاضیات، داشتن توان طراحی قوی

درسهای تخصصی این رشته نقشه کشی معماری

۵-درسهای تخصصی این رشته

 ترسیم فنی و نقشه کشی؛ شناخت مواد و مصالح؛ کارگاه حجم و ماکت؛ طراحی؛

مبانی هنرهای تجسمی؛ نقشه کشی معماری؛ اتوکد؛ مبانی طراحی معماری

عناصر و جزئیات ساختمانی؛ نقشه برداری؛ آشنایی با بناهای تاریخی. از تحصیلی این رشته: ا و نقاله وسایل و ابزار مورد نی خط‌کش تی، تخته رسم، انواع گونی و رایانه

ادامه تحصیل ادامه تحصیل در دوره کاردانی پیوسته آموزشکده های فنی – حرفه ای، دولتی و آزاد و آموزشکده های علمی – کاربردی امکانپذیر است.

شغل های مناسب برای فارغ التحصیل رشته نقشه کشی معماری

چه‌کاره میشوید؟

 – نقشه کش نقشه های اجرایی معماری

-نقشه کش معماری داخلی

-نقشه کش نقشه های سازهای

– نقشه کش رایانه ای

– کمک پژوهشگر معماری

– کار در دفتر مهندسان مشاور و طراح

3

۶-آنچه یاد میگیرید

ترسیم کامل نقشه با جزئیات کامل به وسیله رایانه، طراحی ساختمانی یک طبقه، ساخت یک پروژه به صورت ماکت، متره ( برآورد هزینه های انجام یک پروژه) یک ساختمان و برآورد هزینه کامل آن برای یک پروژه ساختمانی، کار با دوربین های نقشه برداری، توانایی مبلمان کردن دکوراسیون داخلی، آشنایی با بناهای تاریخی.

 

چطور میشه توی این رشته آدم موفقی بشیم ؟

درس ها و زمینه هایی که می تونن به شما توی رشته نقشه کشی معماری کمک کنن را جدی بگیرید

۱ – توی هنرستانی که این رشته را داره ثبت نام کنید تا توپ رو توی این زمینه کاری به حرکت در آورده باشید.

دروس مشترک که در دوره متوسطه اول و دوم دارید، مثل درس ریاضی خصوصا کلاس هندسه، کلاس فیزیک، کلاس کامپیوتر  خیلی مهم هستن و سعی کنید در کلاس های خارج از مدرسه ، کار با نرم افزار کد و نرم افزارهای طراحی از همون پایه دهم و حتی توی متوسطه اول شروع کنید برای اینکه  میتونن به شما برای داشتن زمینه مناسب،  توی این رشته کمک کنند. لیست هنرستان های فنی حرفه ای شهر تهران را که این رشته را دارند می تونید در آخر همین مقاله ببینید.

هنرستان هایی که رشته های مربوط به طراحی رو توی خودشون دارن، از نظر سطح کیفی کلاس ها ممکنه به شکل وسیعی با هم دیگه تفاوت داشته باشن

۲ – در انتخاب این رشته دقت کنید.

موسسه ها و هنرستان هایی که رشته های مربوط به طراحی رو توی خودشون دارن، از نظر سطح کیفی کلاس ها ممکنه به شکل وسیعی با هم دیگه تفاوت داشته باشن.قبل از ثبت نام سعی کنید با پرس و جو از بچه هایی که سال قبل توی هنرستان بودن بپرسید که کیفیت آموزشی اونجا چطور هستش. در مرحله اول ببینید که آیا این کلاس هایی که قراره بردارید روی مهارت خاصی تمرکز دارن؟ مثلا معماری یا نقشه کشی. استاندارد هایی که در زمینه طراحی و اصول کاری در رشته های مختلف استفاده میشه کمی با هم تفاوت داره. با انتخاب رشته غلط ممکنه بعضی از مهارت های لازم رو کسب نکنید.

برای بدست اوردن مهارت توی رشته نقشه کشی معماری ارتباط تون را با دیگران قوی کنید

۳ – مهارت ارتباط برقرار کردنتون رو بالا ببرید.

شما باید طرح های خودتون رو برای کارگران، مهندسان و معمارانی که باهاشون سر و کار دارید شرح بدید. آزادانه صحبت کردن در کلاس و بیان نقطه نظر های شما به بالا رفتن این مهارت کمک زیادی میکنه.

نرم افزارهایی که مربوط به رشته نقشه کشی معماری هستن را یاد بگیرید

۴ –نرم افزارهایی که مربوط به رشته نقشه کشی معماری هستن را یاد بگیرید

نرم افزار های مختلف کَد و همینطور نرم افزار های دیگه ای که در زمینه طراحی به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی به وجود میاد رو یاد بگیرید. تعداد طراحانی که به صورت دستی کار هاشون رو طراحی میکنن خیلی کمه.

باید بتونین فرق بین سیستم های ایجاد تصاویر دو بعدی و سه بعدی رو تشخیص بدین و در صورت امکان، استفاده از هر دو مورد رو یاد بگیرید. ممکنه که در ابتدا رسیدن به بالاترین سطح مهارت در زمینه کار با سیستم های تصاویر سه بعدی کمی سخت باشه ولی این سیستم ها در زمینه ایجاد تصاویر سه بعدی بسیار قوی هستند و به شکل وسیعی در صنعت به استاندارد ترین سیستم ها در زمینه طراحی، خصوصا در طراحی مکانیکی تبدیل شدند. سیستم های دو بعدی هنوز هم در موارد مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند. در بعضی موارد در کنار سیستم های سه بعدی.

نمادها، سمبل ها، و زبان رشته نقشه کشی معماری را یاد بگیرید

۵- نمادها، سمبل ها، و زبان رشته نقشه کشی معماری را یاد بگیرید

نماد ها و زبان مورد استفاده در زمینه کاری خودتون رو بشناسید. ممکنه که مجبور به پاسخ گویی در یک موضوع بشید یا برای درک نماد های پیوسته و ابعاد هندسی، نیاز به طراحی مکانیکی پیدا کنید. شما باید با اصول نقشه خوانی، و اصطلاحات خاص رشته تون آشنا باشید تا بتونید با مهندسین و معمارها ارتباط برقرار کنید و اون چیزی که از شما خواسته میشه را روی طراحی پیاده کنید.

 مفاهیم پایه طراحی رو یاد بگیرید

۶ – کم کم چند تا از مفاهیم پایه طراحی رو یاد بگیرید.

هر چی باشه فهمیدن این مفاهیم به شما کمک میکنه تا راحت تر با مهندسان، معماران و طراحانی که باهاشون همکاری دارید، ازتباط برقرار کنید. جدا از اون، در زمینه کاری هم دونستن این مفاهیم یه برتری محسوب میشه و میتونید بعضی از جزئیات رو خودتون به طرح اضافه کنید. آیا یه مهندس میتونه ابزار و وسایل مورد نیاز رو تولید کنه و لیستی از اون ها رو به شما بده ولی تصمیم گیری راجع به طراحی رو به خودتون واگذار کنه؟ آیا شما میتونید یک جزء ساده مثل واشر یا لنت رو طراحی کنید اما ندونید که چطور اجزاء روی هم قرار میگیرند؟

کمی راجع به پایگاه های داده یاد بگیرید

۷ – کمی راجع به پایگاه های داده یاد بگیرید

درسته که پایگاه های داده در طراحی دخیل نیست ولی دونستن این اطلاعات در حد ابتدایی و به عنوان یه کاربر عادی میتونه مفید باشه. خیلی از شرکت ها از پایگاه های داده به عنوان مخازنی برای طرح ها و صورت حساب مصالح مصرفی استفاده میکنند.

دوره کارآموزی را جدی بگیرید

۸- دوره کارآموزی را جدی بگیرید

دوره کارآموزی بردارید. این کار شمارو از نظر رقابتی تو مزیت قرار میده و وقتی وارد بازار کار شدید تجربه بیشتری دارید.

چند نکته :

-از شروع کردن با کار های کوچیک و ابتدایی نترسید. خیلی از طراحان بزرگ کار خودشونو در ابتدا با کار های کوچیک زیر نظر بقیه شروع کردن. برای یک طراح حرفه ای شدن، اول بهتره مهارت های لازم رو در سطوح ابتدایی بدست بیارید.

-طراحانی که تحصیلات کافی داشته باشن میتونن در زمینه های دیگه مثل طراحی داخلی، معماری، مهندسی برق و مکانیک و یا در کارخانه های چوب مشغول به کار بشن.

-با هر کسی که میتونید راجع به شغلتون صحبت کنید. شناختن افراد مختلف در این زمینه شغلی به بهبود سطح کاریتون بیشتر کمک میکنه.

نکته مهم برای موفقیت توی رشته نقشه کشی معماری

برای تبدیل شدن به یک طراح شما باید فداکاری و کار زیادی انجام بدید و ممکنه در بعضی مشاغلی مجبور به کار بشید که دوست ندارید. این ها همه و همه ممکنه برای رسیدن به اون جایگاهی که انتظارشو دارید لازم بشه پس صبور باشید و از هدفتون دست نکشید.

سختی های این رشته چیه؟

۱-گرفتن کار در زمینه طراحی چندان آسون نیست. برای شنیدن جواب رد از طرف مدیران چند شرکت اول که قصد گرفتن کار در اون ها رو دارید آماده باشید.

۲-اکثر طراحانی که به صورت تمام وقت کار میکنند، روزی هشت ساعت و پنج روز در هفته کار میکنند. بنابراین ممکنه وقت کم بیارن و برای تموم کردن پروژه کاریشون مجبور به انجام اضافه کاری بشن.

۳-طراحان ممکنه با مشکلاتی مثل خستگی، خستگی چشم، کمر درد، گرفتگی دست و مچ دست که به دلیل انجام کار زیاد و دقیق پشت میز کامپیوتر پیش میاد، مواجه باشند.برای کم تر شدن مشکلات خستگی،  طراحان باید وقفه های کوتاهی بین ساعات کار خودشون رو استراحت کنن.

۴-ممکنه که با پیشرفت تکنولوژی نیاز به دوره های مکرر یادآوری داشته باشید. پس اگه مدیرتون به شما پیشنهاد تمرین در این زمینه ها رو داد قبول کنید.

۵-همه مدارس یا دانشگاه های طراحی مثل هم ساخته نشدند. پرسیدن از کارفرمایان آینده نگر اون مدارس راجع به رشته دلخواه خودتون باعث میشه که توی مدرسه ای قرار بگیرید که از نظر آموزشی کیفیت لازم رو دارا باشه و در رشته مد نظرتون با نظم لازم مشغول به تحصیل بشید.

۶-تعداد خیلی کمی از طراحان هستند که به صورت نیمه وقت کار میکنند.

وسایل مورد نیاز رشته نقشه کشی معماری

وسایل مورد نیاز رشته نقشه کشی معماری :

طراحانی که به صورت دستی طراحی میکنند نیاز به زاویه سنج، چند گونیا، مداد و قلم مورد نیاز طراحی، کاغذ طراحی، اشل، الگو، پاک کن و … دارند.

طراحانی که برای طراحی از کامپیوتر استفاده میکنند، نیاز به نرم افزاری مناسب برای طراحی مثل اتوکد، فضای خالی لازم برای ذخیره اطلاعات و … نیاز دارند.

استفاده از ماشین حساب های مهندسی رو یاد بگیرید

از اونجایی که طراحان با محاسبات زیادی سر و کار دارند داشتن یک ماشین حساب همیشه لازمه. استفاده از ماشین حساب های مهندسی رو یاد بگیرید چون در انجام محاسبات پیشرفته ای مثل مثلثات بسیار کار آمد هستند.

کتاب های رشته نقشه کشی معماری هنرستان 

اگه دوست دارید بیشتر با این رشته و  درس هاش آشنا بشید بهتره، کتاباش را از لینک زیر دانلود کنید و اونها بررسی کنید:

لینک دانلود کتاب های درسی رشته نقشه کشی معماری

 

درس های رشته نقشه کشی معماری در سه ساله دوم متوسطه چی هستن؟

لیست دروس رشته نقشه کشی معماری در پایه دهم

لیست دروس رشته نقشه کشی معماری در پایه دهم

 

لیست دروس رشته نقشه کشی معماری در پایه یازدهم

لیست دروس رشته نقشه کشی معماری در پایه یازدهم

 

لیست دروس رشته نقشه کشی معماری در پایه دوازدهم

لیست دروس رشته نقشه کشی معماری در پایه دوازدهم

 

ادامه تحصیل توی رشته نقشه کشی معماری چجوریه؟

بعد از اینکه تحصیلات تون را توی هنرستان تموم کردید، شما می تونید برای گرفتن مدرک کاردانی اقدام کنید. سازمان سنجش آزمون کاردانی را برگزار می کنه و جالبه بدونید که بچه های رشته نقشه کشی معماری، توی سه تا رشته می تونن توی مقطع کاردانی ادامه تحصیل بدن.این رشته ها عبارتند از: ۱- نقشه کشی معماری- معماری ۲- شهرسازی۳- معماری سنتی

شاخه های رشته نقشه کشی معماری در مقطع کاردانی

برای آزمون کاردانی رشته نقشه کشی معماری چه کتاب هایی را باید بخونیم؟

آزمون کاردانی که توسط سازمان سنجش برگزار میشه، دو قسمت داره، یه بخش عمومی که بین همه رشته های فنی حرفه ای مشترکه و یه دفترچه اختصاصی داره که اون فقط مربوط به دروس رشته نقشه کشی معماری هستش. جزییات سوالات و تعدادشون را می تونید توی تصویر زیر ببینید:

دروس عمومی نقشه کشی معماری- آزمون کاردانی

دروس عمومی نقشه کشی معماری- آزمون کاردانی

دروس اختصاصی نقشه کشی معماری در کنکور کاردانی



ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هر چه می‏ توانید در تحصیل علوم جدی و کوشا و در اخلاق و اعمال و کردار نیک کوشش کنید که برای آتیه میهنتان افتخارآفرین باشید.🙏